söndag 9 maj 2010

en räddande ängel



På söndagarna händer väldigt lite på jobbet. Vi mest står... och tittar... och putsar. Allt putsas. Det gör att vi blir slöa. Vi står och är slöa och om någon frågar oss om någonting som inte berör kosmetiken så är vi väldigt upptagna... med att putsa.
Mitt mål den här månaden är att ha fem konsultationer per dag. En konsultation är när man sätter kunden ner och rekommenderar samt provar på.
Ingen ville ha någon konsultation idag. Det såg mörkt ut, jag skulle inte klara målet. Men vid tretiden så dök en liten räddande ängel upp och med liten menar jag liten. Vad kan hon vara, nio tio år kanske? Hennes pappa frågade om jag kunde sminka henne lite. Så hon satt där med benen dinglande från den höga regissörsstolen. Och jag la rosa glitter på ögonlocken och glitter på läpparna.
hon tog handspegeln och det var ett tag osäkert om hon skulle börja gråta eller skratta. Hon begrundade. Sedan sprack hon upp i det största leendet. Det värmde ett armt kosmetiktants-hjärta.


förf. anm. författaren är god vän med både pappan och flickan sedan tidigare. och ja: Konsultation, check!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar